Razlaga:
https://nasodiscu.si/upravni-spor
Dostop do Zakona o upravnem sporu:
http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO4732
(Natančno prebrati zakon).
Dostop do spletišča (in sodne prakse) Upravnega sodišča:
UPRAVNI SPOR, v katerem odloča UPRAVNO SODIŠČE, pomeni – tudi – pravno zagotovljeno možnost za zaščito ustavnih pravic in svoboščin pred Upravnim sodiščem vselej, kadar glede na vrsto in naravo pravnega spora ni z zakonom kot pristojno določeno drugo sodišče.
Izrez uvodnih določb Zakona o upravnem sporu:
Prvi del
PRISTOJNOST IN ORGANIZACIJA SODIŠČ
- poglavje
Temeljne določbe
1. člen
V upravnem sporu se zagotavlja sodno varstvo pravic in pravnih koristi posameznic oziroma posameznikov (v nadaljnjem besedilu: posameznik) in organizacij proti odločitvam in dejanjem državnih organov, organov lokalnih skupnosti in nosilcev javnih pooblastil (v nadaljnjem besedilu: organi) na način in po postopku, ki ga določa ta zakon, če za določeno zadevo ni z zakonom zagotovljeno drugo sodno varstvo.
2. člen
(1) V upravnem sporu odloča sodišče o zakonitosti dokončnih upravnih aktov, s katerimi se posega v pravni položaj tožnice oziroma tožnika (v nadaljnjem besedilu: tožnik). O zakonitosti drugih aktov odloča sodišče v upravnem sporu samo, če tako določa zakon.
(2) Upravni akt po tem zakonu je upravna odločba in drug javnopravni, enostranski, oblastveni posamični akt, izdan v okviru izvrševanja upravne funkcije, s katerim je organ odločil o pravici, obveznosti ali pravni koristi posameznika, pravne osebe ali druge osebe, ki je lahko stranka v postopku izdaje akta.
(3) Dokončni upravni akt je tisti akt, zoper katerega ni mogoče vložiti rednih pravnih sredstev v postopku odločanja. (Op.: TO MORA BITI ZAPISANO V »PRAVNEM POUKU«, KI JE NA KONCU UPRAVNEGA AKTA.)
3. člen
Upravni akti niso tiste odločitve, ki jih nosilci zakonodajne in sodne veje oblasti sprejemajo za izvrševanje svojih ustavnih pristojnosti, in tisti akti, ki jih sprejemajo nosilci izvršilne veje oblasti in so utemeljeni na politični diskreciji, podeljeni na podlagi ustavnih in zakonskih pooblastil.
4. člen
(1) V upravnem sporu odloča sodišče tudi o zakonitosti posamičnih aktov in dejanj, s katerimi organi posegajo v človekove pravice in temeljne svoboščine posameznika, če ni zagotovljeno drugo sodno varstvo.
(2) Če se v upravnem sporu izpodbijajo dejanja javne oblasti, se v postopku uporabljajo določbe tega zakona, ki se nanašajo na izpodbijanje upravnega akta.
5. člen
(1) V upravnem sporu se lahko akti, s katerimi je upravni akt na podlagi rednih ali izrednih pravnih sredstev odpravljen ali razveljavljen, izpodbijajo samo, če je bil z njimi postopek odločanja o zadevi končan.
(2) V upravnem sporu se lahko izpodbijajo tisti sklepi, s katerimi je bil postopek odločanja o izdaji upravnega akta obnovljen, ustavljen ali končan.
(3) Če zakon ne določa drugače, je upravni spor dopusten tudi, če upravni akt tožniku ni bil izdan ali mu ni bil vročen v predpisanem roku.
(4) V upravnem sporu odloča sodišče o zakonitosti aktov organov, izdanih v obliki predpisa, kolikor urejajo posamična razmerja.
6. člen
(1) Upravni spor ni dopusten, če stranka, ki je imela možnost vložiti pritožbo ali drugo redno pravno sredstvo zoper upravni akt, tega ni vložila ali ga je vložila prepozno.
(2) V upravnem sporu v tožbi zoper akte, s katerimi je organ odločil o izrednem pravnem sredstvu zoper upravni akt, ni dopustno uveljavljati istih razlogov, iz katerih je stranka že vložila tožbo v upravnem sporu zoper sam upravni akt, ali pa bi to lahko storila.
7. člen
(1) V upravnem sporu sodišče v mejah tožbenega zahtevka odloči o pravici, obveznosti ali pravni koristi posameznika ali pravne osebe, če zakon tako določa ali če je zaradi narave pravice oziroma zaradi varstva ustavne pravice to potrebno.
(2) V upravnem sporu sme tožnik zahtevati, da se mu vrnejo vzete stvari ali da se mu povrne škoda, ki mu je nastala z izvršitvijo izpodbijanega upravnega akta.
Kadar so zgoraj navedeni pogoji izpolnjeni, oseba lahko sproži upravni spor pred Upravnim sodiščem, če meni, da so ji bile s pravnim aktom ali ravnanjem javne oblasti ali uradnih predstavnikov javne oblasti (uradnih oseb) kršene ustavne pravice in/ali svoboščine.
Posebej je treba biti pozoren na naslednje določbe zakona:
26. člen
Upravni spor se začne s tožbo ali z drugim pravnim sredstvom, če zakon tako določa.
27. člen
(1) Upravni akt se sme izpodbijati:
1. če v postopku za izdajo upravnega akta zakon, na zakon oprt predpis ali drug zakonito izdan predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, ni bil uporabljen ali ni bil pravilno uporabljen;
2. če se v postopku pred izdajo upravnega akta ni ravnalo po pravilih postopka, pa je to vplivalo ali moglo vplivati na zakonitost oziroma pravilnost odločitve (bistvena kršitev določb postopka);
3. če dejansko stanje ni bilo pravilno in popolno ugotovljeno ali če je bil iz ugotovljenih dejstev napravljen napačen sklep o dejanskem stanju;
4. iz razlogov, zaradi katerih se upravni akt izreče za ničnega.
(2) Ne gre za nepravilno uporabo predpisa, če je pristojni organ odločil po prostem preudarku na podlagi pooblastila, ki ga je imel po predpisih, v mejah danega pooblastila in v skladu z namenom, zaradi katerega mu je bilo pooblastilo dano.
(3) Bistvena kršitev določb postopka je vselej podana v primerih, ko gre za absolutno bistveno kršitev pravil postopka, ki jo določa ZUP ali drug zakon, ki ureja postopek izdaje upravnega akta.
28. člen
(1) Tožbo je treba vložiti v 30 dneh od vročitve upravnega akta, s katerim je bil končan postopek. Zastopnik javnega interesa lahko vloži tožbo v primeru, ko ni bil stranka v postopku izdaje upravnega akta, v roku, ki velja za stranko, v korist katere je bil upravni akt izdan.
(2) Če organ druge stopnje v dveh mesecih ali pa v krajšem, s posebnim predpisom določenem roku ne izda odločbe o strankini pritožbi zoper odločbo prve stopnje in če je tudi na novo zahtevo ne izda v nadaljnjih sedmih dneh, sme stranka sprožiti upravni spor, kot če bi bila njena pritožba zavrnjena.
(3) Po prejšnjem odstavku sme ravnati tožnik tudi, če organ prve stopnje ne izda odločbe, zoper katero ni pritožbe, ter v primeru, če organ v treh letih od začetka postopka ni izdal dokončnega upravnega akta, ne glede na to, ali so v tem postopku že bila uporabljena redna ali izredna pravna sredstva, razen če je bil postopek ustavljen.
(4) Če organ prve stopnje, zoper katerega odločbo je dopustna pritožba, ne izda odločbe o zahtevi v dveh mesecih ali pa v krajšem, s posebnim predpisom določenem roku, ima stranka pravico obrniti se s svojo zahtevo na organ druge stopnje, ki je v tem primeru pristojen za odločanje. Zoper odločbo organa druge stopnje sme stranka sprožiti upravni spor; če so izpolnjeni pogoji iz drugega odstavka tega člena, pa sme sprožiti upravni spor tudi, kadar ta organ ne izda odločbe.
29. člen
(1) Tožba se vloži pri pristojnem sodišču neposredno pisno ali pa se mu pošlje po pošti.
(2) Šteje se, da je bila tožba vložena pri sodišču tisti dan, ko je bila priporočeno oddana na pošto.
(3) Če tožba ni bila vložena pri sodišču, temveč pri kakšnem drugem organu, pristojno sodišče pa jo dobi, ko poteče rok zanjo, se šteje, da je bila pravočasno vložena, če je mogoče njeno vložitev pri drugem organu pripisati nevednosti ali očitni pomoti vložnika.
30. člen
(1) V tožbi je treba navesti tožnikovo ime in priimek ter prebivališče oziroma njegovo ime in sedež, naziv toženca, upravni akt, ki se izpodbija s tožbo, razložiti, zakaj toži, ter predlagati, kako in v čem naj se upravni akt odpravi ali ugotovi njegova nezakonitost. V zadevah, kjer je pravica ali obveznost stranke izražena v denarni vrednosti, mora biti v tožbi določena tudi vrednost spornega predmeta. Tožbi je treba priložiti tudi akt v izvirniku, prepisu ali kopiji.
(2) Če se s tožbo zahteva odločitev o pravici, obveznosti ali pravni koristi ali vrnitev stvari ali odškodnina, mora tožba obsegati določen zahtevek glede glavne stvari in stranskih terjatev, dejstva, na katera tožnik opira zahtevek, in dokaze, s katerimi se ta dejstva ugotavljajo.
(3) Če se s tožbo zahteva ugotovitev, da je bilo z dejanjem nezakonito poseženo v človekove pravice ali temeljne svoboščine tožnika oziroma se zahteva prepoved izvrševanja posamičnega dejanja, s katerim se posega v človekove pravice in temeljne svoboščine tožnika, je treba v tožbi navesti dejanje, kje in kdaj je bilo storjeno, organ ali uradno osebo, ki je to storila, dokaze o tem in zahtevek, naj se poseg v človekove pravice in temeljne svoboščine ugotovi, odpravi oziroma prepove.
(4) Tožbi je treba priložiti tudi po en prepis ali kopijo tožbe in prilog za toženca, če je kdo prizadet z upravnim aktom, pa tudi zanj.
(5) Tožbi je treba v izvirniku ali v prepisu v celoti ali v izvlečkih priložiti listine, ki se nanašajo na zadevo, kolikor niso že v upravnem spisu
Upravni spor se začne s TOŽBO zoper ORGAN, ki je izdal upravni akt, z navedbo tega upravnega akta.
Tožba se vloži glede na mesto stalnega ali začasnega prebivališča:
Upravno sodišče Republike Slovenije ima sedež v Ljubljani.
Upravno sodišče sodi na sedežu in na zunanjih oddelkih.
– na oddelku v Celju za območje sodnega okrožja Višjega sodišča v Celju;
– na oddelku v Novi Gorici za območji sodnih okrožij Višjega sodišča v Kopru;
– na oddelku v Mariboru za območje sodnih okrožij Višjega sodišča v Mariboru.
Upravno sodišče
Fajfarjeva 33
1000 Ljubljana
Zadeva:
TOŽBA
zoper »ime organa, ki je izdal akt«, ki je izdal pravni akt »številka akta«, dne »datum.«
Spodaj podpisani XY vlagam TOŽBO zoper »ime organa«, ki je izdal akt »številka akta«, dne »datum.«
V tožbi kot tožnik zatrjujem, da je z navedenim aktom »ime organa« kršil moje ustavne pravice in svoboščine iz »navedba pravic/členov v Ustavi RS, ki naj bi bili kršeni«.
Utemeljitev
Opis dejanskega stanja: podroben opis, kaj se je zgodilo…
Kršitev ustavnih pravic in svoboščin
Tožnik zatrjujem, da mi je »ime organa« z izdajo »ime in številka akta« kršil zgoraj navedene ustavne pravice iz razlogov, ki jih pojasnjujem v nadaljevanju.
Podrobna argumentacija razlogov.
Pripomočki pri pisanju utemeljitve:
- Ustava RS.
Dostopna na: https://www.us-rs.si/pravna-podlaga/ustava/
2. Sodna praksa Upravnega sodišča – iskanje po »ključnih besedah.
Dostopno na: http://www.sodisce.si/usrs/
3. Komentar Ustave RS.
Prosto dostopno na: https://e-kurs.si/
Iskanje po »ključnih besedah«.
4. Andraž Teršek: Sugestije za pripravo vlog za US RS in ESČP – pripomoček, kako strukturirati in kako argumentirati tožbo ali pritožbo.
Prosto dostopno na: https://www.odv-zb.si/upload/revija/odvetnik-36.pdf
Zaključek-sklep
Tožnik zato naslovnemu Sodišču predlagam, da naslovni pravni akt “napisati, kaj na sodišče stori” (opcije, po zakonu):
33. člen
(1) S tožbo se lahko zahteva:
– odprava upravnega akta (izpodbojna tožba),
– ugotovitev nezakonitosti upravnega akta, s katerim je bilo poseženo v tožnikove pravice ali pravne koristi (ugotovitvena tožba),
– izdaja oziroma vročitev upravnega akta (tožba zaradi molka),
– sprememba upravnega akta (tožba v sporu polne jurisdikcije).
(2) S tožbo zaradi kršitve človekovih pravic in temeljnih svoboščin po tem zakonu se lahko zahteva:
– odprava, izdaja ali sprememba posamičnega akta,
– ugotovitev, da je bilo z dejanjem poseženo v človekovo pravico ali temeljno svoboščino tožnika,
– prepoved nadaljevanja dejanja,
– odprava posledic dejanja.
Podpis tožnika: Kraj in datum: